Palau Ferré “Juga amb foc” al Museu de la Vida Rural

L’Espluga de Francolí, 28 d’octubre de 2020 – El Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí exposa un quadre de Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000) que, en el marc de l’exposició Jugar amb foc, interpel·la al visitant a reflexionar al voltant de la relació entre el foc, la humanitat i el pensament.

Noia amb vestit vermell és una tinta xinesa sobre paper-tela en la qual s’hi representa una de les característiques figures femenines d’ulls ametllats que pintava Palau Ferré, però que en aquesta ocasió es presenta amb una mirada pròpia. En aquest quadre, hi trobem una noia pensativa amb un punt de trasbals, que mira el foc proper, que pensa en la humanitat, en el present i en el futur. De tonalitats intensament vermelles, aquesta és una composició que ens permet aprofundir en el pensament de l’artista i en la seva relació amb el foc, que va marcar una de les decisions més transcendents de la seva trajectòria.

A la presentació del quadre, la directora del Museu de la Vida Rural, Gemma Carbó, ha expressat que “la incorporació de l’obra de Palau Ferré a l’exposició Jugar amb foc permet reforçar la pluralitat de visions que els artistes han tingut al voltant del foc”. De la mateixa manera, l’historiador i besnebot del pintor cubista, Francesc Marco-Palau, s’ha mostrat satisfet perquè “coincidint amb el centenari de Palau Ferré, un quadre de l’artista permeti reflexionar al voltant del canvi climàtic i els reptes de la societat d’avui“.

El foc: Palau Ferré i la crema de quadres

Des de meitat de la dècada dels setanta del segle XX, el pintor cubista Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000) és conegut com “el pintor que cremava els seus quadres”. El qualificatiu prové d’una dràstica decisió que l’artista pren el 1975 com a conseqüència d’una insòlita sentència del Tribunal Suprem que l’obligava a pintar a metres quadrats.

A partir d’aleshores, i durant una dècada, el foc s’associa a la seva trajectòria artística, tot convertint en cendres bona part de les seves creacions d’aquell període. Així, doncs, en aquest cas, el foc es va convertir en la millor eina de protesta íntima contra el que l’artista considerava una injustícia d’un món comercial de l’art de galeries, subhastes i especulació.

L’exposició “Jugar amb foc”.

Inaugurada el mes de febrer, Jugar amb foc és una exposició produïda pel Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla i la Fundació Pau Costa. Una mostra que compta amb obres d’artistes com Josep Guinovart, Joan Brossa, Chema Madoz, Oliver Laxe, Marta Pruna o Joan Miró i, des d’ara, també de Maties Palau Ferré, amb un objectiu clar: provocar la reflexió al voltant de la relació de la humanitat amb el foc.

Amb la voluntat d’aprofundir en el seu coneixement, l’exposició mostra les dues cares del foc: aquella que ha permès l’evolució de l’espècie humana -la que ens ha permès cuinar, escalfar-nos, protegir-nos- i la seva cara més fosca, aquella que ens demostra, any rere any, que desfermat és imparable. Un fet que posa sobre la taula un dels grans reptes de la humanitat en el segle XXI: l’amenaça dels grans incendis forestals com a conseqüència de l’actual gestió dels boscos, de l’abandonament de les zones rurals i del canvi climàtic.

Tot plegat, un repte que el Museu de la Vida Rural tracta des de la cultura i les arts com a eines de transformació social seguint amb l’estratègia d’educar culturalment per la sostenibilitat.