La punta de la Barrina, el sostre comarcal de l’Alt Camp (1.010 m)

Us proposem descobrir la Punta de la Barrina, el sostre comarcal de l’Alt Camp, sense trencar el confinament del COVID-19,  acompanyant-nos en una curta excursió, molt poc coneguda. Us ve de gust?

La punta de la Barrina, o de Barrina segons on es consulti el topònim, està situada a la banda de l’Alt Camp de les Muntanyes de Prades, prop del poble anomenat El Bosquet, que es troba entre Mont-ral -cap del municipi del mateix nom- i l’Aixàviga, un altre poble del mateix municipi situat al mig de la vall on l’aiguabarreig del barranc de la Fou i del de la Font Fresca donen nom al riu Glorieta.

Des de Mont-ral no costa gaire distingir els Motllats, una carena de parets verticals, amb cingles que dibuixen un circ muntanyenc entorn d’una preciosa vall, tant fèrtil com bonica i inèdita.

Vam deixar el cotxe a una petita plaça que hi ha al Bosquet (770 m). D’allí mateix arrenca un senderó, dret i sec sense compassió, que ha de fer cap a la primera roca Foradada que ens trobarem en el trajecte. No us en refieu gens; prepareu-vos i feu un bon escalfament abans d’iniciar la ruta. Es pot fer una ruta circular.

Arribant a la Foradada (980 m) veurem un senderó que ve de Mont-ral i que ens duria a la vessant dels Motllats que dóna al Brugent, i a la cova de la Moneda. Fem parada i fonda sota la Foradada per admirar l’esplèndid paisatge que no hem pogut gaudir durant la pujada.

El camí continua castigant les cames dels agosarats caminants, amb un puja-i-baixa que segueix el circ de parets de pedra que hem esmentat abans. És un tram bastant dur, però gens perillós. Uns senyals grocs i blancs ens va recordant que anem per bon camí. Els cingles que tenim al davant, reben els noms de los Cinglets, de l’Abellerea i dels Solans. La punta de la Barrina està precisament entre els de l’Abellera i dels Solans. La seva silueta ens indica que hem de fer un darrer esforç per accedir-hi.

La punta de la Barrina (1.014 m segons els mapes de ICC, i 1.010 m segons la placa de l’AEC) està situada dalt d’un cim pla, amb alzines, alguns pins i un roure testimonial. Un dia clar us regalarà el trànsit del Port de Tarragona, Montserrat al fons, i una vista inèdita de l’Alt Camp, amb la serra de Miramar perfectament dibuixada en un extrem de la comarca; l’església de Sant Pere ad Víncula, presideix el turó que senyoreja el paisatge del terme de Mont-ral.

La baixada es fa per un senderó que va a buscar una pista que puja des del Bosquet. Gireu a l’esquerra i aneu seguint la pista que us portarà al mas del Cisterer, un complex d’edificacions de pedra que estan en procés de restauració; del mas en direcció al Bosquet travessareu el barranc de la Fou.